måndag 9 juni 2014

Jordbävningar och bränder

Hej!

Oroa er inte inget har börjat brinna ;)
Idag åkte vi till en brandstation med skolan för att få information om vad man ska göra vid bränder och jordbävningar. Faktiskt rätt så kul! Brandstationen var enorm! 

Okej, så vårt besök började med att vi såg en film om hur man ska göra om det börjar brinna, ingen ny information direkt, och efter det fick vi träna. Vi skulle ta oss igenom ett rum som var mörkt och fyllt med rök, 6 personer i varje grupp med en ledare. Det roliga var att rummet hade kameror så de som satt kvar utanför kunde se de som sprang omkring på huk där inne! När det brinner ska man ju gå hukad eller krypa så man kommer undan röken, så de hade ställt in en längd höjd för att man inte skulle börja fuska så om någon försökte ställa sig upp så pep det till och en röd lampa tändes xP

Efter det gick vi vidare till jordbävningar, vi började också där med en film om hur jordbävningar börjar och sen fick vi prova! En del av rummet var som en separat platta med ett bord och några stolar på Jag och 4 andra från min klass blev första gruppen så vi gick och satte oss på stolarna och sen åkte plattan ut lite så den inte var i kontakt med restan av golvet, sen blev det jordbävning! Vi fick känna hur en 7,0 jordbävning känns och det var inte så trevligt xD Jag och de andra i min grupp blev så chockade när det började att vi glömde bort vad vi skulle göra och brandmannen fick säga till oss att sätta oss under bordet och hålla i bordsbenet (vilket tydligen är det man ska göra) ^^' 
Jag tyckte det var super kul att prova men hoppas att det inte kommer någon riktig!!

De avslutade med att visa en film om jordbävningen och tsunamin 2011, de hade en hel del videor från folk som såg tsunamin komma. Riktigt coola videor men shit va läskigt! 

Var iallafall enligt mig en bra dag, tyvärr tog jag inga bilder eftersom min mobil låg inlåst i ett skåp ^^"
Nu är det strax dags att sova så, Godnatt!

2 kommentarer:

  1. Låter kul men läskigt��. Vi går hoppas du slipper uppleva det i verkligheten��

    SvaraRadera
  2. Låter kul hoppas du slipper uppleva det i verkligheten /Pappa

    SvaraRadera